Sjovt og spændende – og masser af overarbejde
Camilla Dupont ser tilbage på sit første år som direktør for Roskilde Dyrskue, der er godt i gang med planlægningen af 2023-skuet.
Camilla Dupont ser tilbage på sit første år som direktør for Roskilde Dyrskue, der er godt i gang med planlægningen af 2023-skuet.
Roskilde Dyrskue 2023 finder sted i dagene 2.- 4. juni, og dermed er der fredag den 2. december altså præcist et halvt år til åbningsdagen på Dyrskuepladsen i Roskilde, og planlægningen af den store dyrskuefest er for længst begyndt.
- Der er året rundt masser af arbejde i forbindelse med dyrskuet. I efteråret har vi blandt andet holdt utallige møder med en række samarbejdspartnere på dyrskuet, og der er en masse aftaler, der skal på plads i den kommende tid, siger Camilla Dupont, direktør for Roskilde Dyrskue.
- Vi arbejder naturligvis også løbende på at udvikle dyrskuet, og det er også noget, som kan være rigtig tidskrævende, fortæller hun og oplyser, at de seks medarbejdere i dyrskuesekretariatet tilsammen havde 1.680 overarbejdstimer efter dyrskuet 2022 og Store Hestedag i september, der også er en Roskilde Dyrskue-event.
Camilla Dupont tiltrådte som dyrskuedirektør i oktober 2021, og det var i år således første gang, hun stod i spidsen for de to store arrangementer, der tiltrak henholdsvis 92.600 og 28.800 besøgende.
Hun er uddannet jurist og har mange års erhvervserfaring fra lederstillinger inden for forskellige offentlige myndigheder og styrelser, men valgte altså et stort karriereskifte for godt et år siden. Og det har hun på ingen måde fortrudt.
- Det har været et virkeligt sjovt og spændende år. Jeg har altid brændt for at lave events i min fritid, og jeg kommer fra en opvækst med landbrug, så det her job er lige mig, lyder det med et smil fra Camilla Dupont, der gennem flere år også har været formand for Frederikssund Vikingespil, som tæller over 600 medlemmer.
- Vi driver Frederikssund Vikingespil som en virksomhed, selvom alle arbejder frivilligt. Vikingespillet er kendt for en stor friluftsforestilling med 170 medvirkende på scenen, forklarer Camilla Dupont, der bor på en lille gård i Hornsherred – sammen med kæresten David og hans fire børn.
- Jeg må indrømme, at jeg undrer mig over, at det skal være så svært at lave events. Selvfølgelig skal der på alle fronter være styr på sikkerheden, men bureaukratiet må simpelt hen kunne lettes.
Camilla Dupont, direktør, Roskilde Dyrskue
Hun er i øvrigt også født og opvokset på en gård, i Gerlev nær Jægerspris, hvor hendes forældre havde grise, hestestutteri, markbrug og en planteskole.
Med hendes baggrund og hendes passion for events er det ikke så overraskende, at hun betegner jobbet i Roskilde Dyrskue som »et drømmejob, der indeholder hele paletten«. Alt er dog ikke rosenrødt.
- Der er virkelig mange regler og alt for meget bureaukrati, der er enormt tidskrævende. Vi skal i alt have 11 myndighedstilladelser for at afvikle Roskilde Dyrskue, og der går ufattelig meget tid med at få dem på plads, forklarer Camilla Dupont.
- I år kom brandgodkendelsen til Roskilde Dyrskue først på plads to dage før skuet, og til Store Hestedag kom den først dagen før.
Umiddelbart skulle man tro, at den slags var en formalitet, når man i en årrække har afviklet arrangementer som Roskilde Dyrskue og Store Hestedag, men det er det altså langtfra.
- Når der for eksempel er personaleudskiftning i en myndighed, begynder vi nærmest helt forfra, sukker Camilla Dupont, som også fortæller, at samarbejdet med myndighederne generelt er godt, men at der er mange firkantede regler.
- Jeg må indrømme, fortsætter hun, at jeg undrer mig over, at det skal være så svært at lave events. Selvfølgelig skal der på alle fronter være styr på sikkerheden, men bureaukratiet må simpelt hen kunne lettes.
- Man skal huske, at mange events i Danmark udføres af frivillige, og frivilligheden bløder i forvejen efter coronaen, så mange har ikke ressourcer til, eller mod på, at gå i gang med kulturelle begivenheder alene på grund af lovgivning og administrative opgaver, påpeger Camilla Dupont.
Medarbejderne i Roskilde Dyrskue har sammen med Dyrskueudvalget for nylig været samlet til strategidag på Scandic Roskilde Park.
- Vi kom op i helikopteren og forsøgte at få et overblik over hele dyrskuet, fortæller Camilla Dupont, og oplyser, at der var faglige input udefra og fokus på blandt andet målsætninger og målgrupper.
Børnefamilierne er den helt store målgruppe, og står for omkring to tredjedele af de besøgende på Roskilde Dyrskue, der traditionelt også tiltrækker mange hestefolk. Derudover er landmænd og erhvervsfolk to meget vigtige målgrupper for dyrskuet, og dem vil dyrskuet sætte i fokus i de kommende tre år.
Roskilde Dyrskue vil dog også gerne have »fingrene« i en målgruppe, der kaldes 40+.
- Det kan være venner, familier, kærestepar og singler, som besøger dyrskuet uden børn og uden et erhvervsmæssigt formål. De skal bare hygge sig og have lidt gode indkøb med hjem i tasken, forklarer Camilla Dupont, som vurderer, der er et stort potentiale inden for den målgruppe.
På strategidagen var der også et punkt, der handlede om en vision, der kaldes »Roskilde Dyrskue 365«. Som navnet antyder skal dyrskuet leve hele året.
- Vi skal formidle det moderne danske landbrug, og det har vi muligheden for at gøre året rundt i kraft af mindre events, digitale medier og tilstedeværelse på messer mv., forklarer Camilla Dupont.
- Vi har, tilføjer hun, en skattekiste af muligheder for fortællinger og formidling. Vi har fokus på dyr og maskiner, og så er der hele fødevareformidlingen. Vi kan også være med til at fortælle den gode historie om dansk landbrug.
- Der er også hele den teknologiske udvikling indenfor landbruget. Så der er kun tid og ressourcer, der sætter grænsen for hvad vi kan beskæftige os med, når vi skal lægge planerne for Roskilde Dyrskue 365.
- Vi hjalp i oktober Herefordforeningen med et skue, og vi arbejder blandt andet på, at vi hvert efterår kan holde et kødkvægskue, hvor alle kødkvægracerne vil være repræsenteret. Det kan måske tiltrække nye udstillere, der måske synes, at Roskilde Dyrskue er for overvældende, og gerne vil prøve noget, der er mindre første gang, lyder det fra Camilla Dupont.
/ jhal
Kære læser, denne artikel fra Effektivt Landbrug er låst.
Kvalitetsjournalistik kræver research, ekspertise og adgang til relevante kilder.
Men du kan prøve et digitalt abonnement i to måneder til prisen for én. Dette abonnement giver fuld adgang til indhold på www.effektivtlandbrug.dk.
Få straks adgang til at læse hele artiklen uden abonnement. Det koster kun 15 kr.