Læs mere om annoncen her .
Læs mere her

Velsmagende mælkepulver sikres gennem digitale data

Et nyt forskningsprojekt finansieret af Innovationsfonden og med Arla Foods bag rattet, Amuse, skal udvikle digitale metoder til at forudsige mælke- og ostepulvers reaktioner under transport og lagring, så de gode egenskaber bedre kan vedligeholdes.

Det nye forskningsprojekt Amuse skal sikre, at mælkepulverets kvalitet sikres, uanset hvor i verden det transporteres hen, og hvor længe det er undervejs. Alt sammen gennem digitale værktøjer. Foto: Wikimedia Commons

Mælkepulver er en af Arlas mest efterspurgte produkter. Pulverets egenskaber og lange holdbarhed gør det særligt velegnet til Arlas internationale markeder, hvor det er en naturlig og vigtig del af den lokale kost, især i hurtigt voksende byområder. Det er både billigt og næringsrigt, og det bruges som ingrediens i mange typer af fødevarer i hele verden.

I modsætning til frisk mælk kan tørmælk nemt transporteres mellem kontinenter og holde på næringen i flere år. Et problem er imidlertid, at farve, smag og tekstur kan ændre sig, når mælkepulveret fragtes langt eller opbevares under skiftende temperaturer og luftfugtighed.

Derfor har Arla Foods i samarbejde med blandt andet den midtfynske ostepulverfabrik, Lactosan, startet forskningsprojektet, Amuse.

Projektet, som Innovationsfonden har investeret 13 millioner kroner i, skal udvikle metoder til hurtige og simple analyser af mælke- og ostepulvere, som ved hjælp af realtidsdata – heriblandt vejrudsigter – kan forudsige mulige kvalitetsforringelser inden for få minutter under selve transporten.

Dermed skaber den moderne digitalisering nye muligheder for at løse gamle udfordringer. Det er baggrunden for forskningsprojektet, der er et samarbejde mellem to universiteter, to mælkepulverproducenter og en udstyrsvirksomhed.

- Udfordringen med at forudsige kvalitetstab er noget, som forskere forgæves har forsøgt at løse i flere årtier. Det kan vi nu få til at ske med digitale værktøjer, lyder det fra Serafim Bakalis, professor ved Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet (KU Food).

Digitale hjælpeværktøjer

Det er alle digitale værktøjer, der bliver taget i brug gennem Amuse-projektet.

Målet med projektet er at skabe nye matematiske modeller, der kan simulere de forhold, der kan påvirke mælkepulverets kvalitet under transport og opbevaring.

Samtidig vil man forsøge at udvikle nye, hurtige metoder til dataopsamling og -fortolkning gennem den nyeste teknologi inden for sensorer.

Yderligere skal der udvikles virtuelle mælkepulvere, der kan bruges til at forudsige kvalitetsforringelser i den virkelige verden.

Derudover vil man i projektet også udforske strategier til at forbedre stabiliteten af mælkepulveret under opbevaring og transport samt reducere miljømæssige påvirkninger – for eksempel ved at minimere indpakningen.

Amuse

Projektets titel, Amuse, er en forkortelse for Advanced Methodologies to Understand dairy powder Stability and promote Exports.

Innovationsfonden har bevilget et beløb på 13 millioner kroner til projektet, som løber fra 1. april 2022 til 1. april 2026, med et samlet budget på 18,9 millioner kroner.

Amuse ledes af professor Serafim Bakalis fra Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet.

Partnerne i projektet er:

  • Arla Foods amba
  • Lactosan
  • Videometer
  • University of Lorraine
  • Datalogisk Institut ved Københavns Universitet (Diku)

Til gavn for eksporten

De relevante kemiske og fysiske parametre i pulveret skal analyseres og danne input til nye datadrevne modeller, som giver præcise prognoser om holdbarheden af mælkepulveret.

Der kan opstå mange forskellige forandringer i mælkepulveret under transport, f.eks. brun-farvning, udvikling af »off-flavours« (uønsket lugt og smag) og »caking«, hvor pulveret klumper sammen.

Ved at kunne forudsige mulige forandringer på forhånd vil man blandt andet kunne forbedre og undgå overflødig indpakning. Modellerne kan også bruges under udviklingen af nye produkter, hvor man hurtigt vil kunne bedømme, hvor stabile de er. Det vil alt sammen gavne eksporten.

- Med Amuse udforsker vi nye forretningsmuligheder på vækstmarkeder ved at levere ernæring af høj kvalitet til en overkommelig pris. Etablering af nye digitale værktøjer til vores innovationspipeline og forsyningskæde vil øge vores konkurrenceevne både med hensyn til prisstruktur og klimapåvirkning, udtaler Peter Wejse, leder af Universitetssamarbejdet hos Arla Foods.

Effektivt Landbrug har tidligere skrevet, at Arla har investeret 190 millioner euro i at udvide sit mejeri i Pronsfeld i Tyskland, primært for at øge produktionen af mælkepulver.

Vil du læse mere?

Kære læser, denne artikel fra Effektivt Landbrug er låst.

Kvalitetsjournalistik kræver research, ekspertise og adgang til relevante kilder.

Men du kan prøve et digitalt abonnement i to måneder til prisen for én. Dette abonnement giver fuld adgang til indhold på www.effektivtlandbrug.dk.

Læs hele artiklen

Få straks adgang til at læse hele artiklen uden abonnement. Det koster kun 15 kr.

Få ubegrænset adgang med abonnement
Læs mere her
.
Læs mere her

Seneste nyt

Mest læste

Læs mere her
FORSIDEN LIGE NU

DOKUMENTATION

Demolinks